4K

Rozdzielczość 4K

 

Porównanie z wspólnych rozwiązań transmisji

Rozdzielczość 4K, zwana także 4K, odnosi się do rozdzielczości poziomej rzędu 4000 pikseli i rozdzielczości pionowej na poziomie 2.000 pikseli. W dziedzinie cyfrowej telewizji i cyfrowej kinematografii istnieją liczne rozwiązania 4K. W przemyśle filmowym Inicjatywy Digital Cinema (DCI) są dominującym standardem 4K. W telewizji i mediach konsumenckich 4K UHD lub UHD-1 to dominujący standard 4K. Do 2015 r. Udział w rynku telewizji 4K wzrósł znacznie, ponieważ ceny spadły dramatycznie w 2014 r.] I 2015 r. Do 2025 r. Ponad połowa gospodarstw domowych w Stanach Zjednoczonych powinna mieć telewizor z funkcją 4K (2160p), co znacznie przyspieszy przyjęcie niż FullHD (1080p).

 

Definicje


Nazwa "rozdzielczość 4K" odnosi się do około 4000 pikseli rozdzielczości w poziomie. Korzystanie z szerokości aby scharakteryzować ogólną rozdzielczość oznacza przejście z poprzednich standardów telewizyjnych takich jak 480i i 1080 p, które kategoryzować media według jego wymiar pionowy. Za pomocą tej samej Konwencji, 4K UHD zostanie nadana 2160p

Istnieją dwa główne standardy rozdzielczości 4K:

 

DCI 4K rozdzielczości standardowej, który ma rozdzielczość 4096 Ă— 2160 pikseli (256:135, około 1.9:1 proporcje). Norma ta jest powszechnie szanowany przez przemysł produkcji filmu i video. DCI 4 K standard ma dwa razy rozdzielczości poziomej i pionowej DCI 2 K.


 

UHD-1 , lub -definition television (UHDTV), to standard dla telewizji i komputerowych monitorów 4 K. UHD-1 jest również nazywany 2160p, ponieważ ma dwa razy więcej poziomej i pionowej rozdzielczości 1080p. Ma rozdzielczość 3840 x 2160 (16:9 lub około 1.78:1 proporcji). UHD-1 jest używany w konsumenta telewizji i innych mediów, np. wideo gry.

Wielu producentów może reklamować swoje produkty jako UHD 4K, lub po prostu 4K, gdy określenie 4K jest tradycyjnie zarezerwowane dla kinowej, rozdzielczości DCI. Powoduje to często wielkie zamieszanie wśród konsumentów. YouTube i przemysł telewizyjny przyjęły UHD-1 jako ich standard 4 K i UHD 2 dla NHK/BBC R & D 7680 x 4320 pikseli, 2 UHDTV z ich zestaw podstawowy parametr jest zdefiniowany przez standard ITU BT.2020. Począwszy od 2014 r, 4K treści z głównych nadawców pozostaje ograniczona. 11 kwietnia 2013 żarówka TV tworzone przez kanadyjski seryjny przedsiębiorca Evan Kosiner był pierwszym nadawcą aby zapewnić liniowe kanały 4 K i zawartości VOD telewizji kablowej i satelitarnej firmy w Ameryce Północnej.

Kanał jest licencjonowany przez kanadyjską Komisję  Radio-telewizyjną i Komisji telekomunikacji jednak zapewnienie materiałów edukacyjnych, treści 4K jest coraz szerzej dostępne online w tym na YouTube, Netflix i Amazon. Do 2013 roku niektóre modele UHDTV były dostępne dla konsumentów ogółem w granicach 600 USD W 2015 r. Ceny na mniejszych płytach komputerowych i telewizyjnych spadły poniżej 400 USD DVB oczekuje, że usługi nadawcze UHD-1 Phase 2 zostaną wprowadzone przez nadawców w 2017 r. takie jak High Dynamic Range (przy użyciu HLG i PQ przy 10 lub 12 bitach), Wide Color Gamut (wysokorozdzielczości BT 2020/2100) i High Frame Rate (do 120 Hz).

Historia

Samsung UN105S9 105 calowy telewizor ultra HD 4 K.

Pierwszy dostępny na rynku aparat 4K dla celów filmowych był Dalsa Origin, wydany w 2003. YouTube rozpoczął wspieranie 4 K wideo dodane w 2010 roku w wyniku wiodących producentów kamer 4 K. Użytkownicy mogli przeglądać wideo 4K przez wybranie "Oryginał" w ustawieniach jakości aż do grudnia 2013 r., kiedy opcja 2160p pojawiły się w menu jakości. w listopadzie 2013 roku YouTube zaczął używać standard kompresji wideo VP9 , mówiąc, że to bardziej odpowiednie dla 4 K niż High Efficiency Video Coding (HEVC); VP9 jest rozwijany przez Google, które jest właścicielem YouTube. Projekcja filmów o rozdzielczości 4K w kinach rozpoczęły się w 2011. Sony oferowała projektorów 4K, już jako 2004. Pierwszy projektor kina domowego 4K został wydany przez Sony w 2012 Sony jest jednym z wiodących studio, promowanie treści UHDTV, od 2013 oferuje nieco ponad 70 tytułów filmu i telewizji cyfrowej pobrania do specjalnego odtwarzacza, który przechowuje i dekoduje wideo. Duże pliki (~ 40GB), rozprowadzane przez konsumenta połączeń szerokopasmowych, podnieść obawy dotyczące danych czapki.

W 2014 roku Netflix rozpoczął streaming Domek z kart, Breaking Bad, i "niektóre natura dokumentalne" w 4K do kompatybilnych telewizorów z dekoderem HEVC. Większość 4K telewizory sprzedawane w 2013 nie obsługują HEVC, z większości głównych producentów, ogłaszając wsparcia w 2014 r. Amazon Studio rozpoczął produkcję ich pełnej długości oryginalnej serii i nowe piloty z rozdzielczością 4 K w 2014 Choć przeżywa szybki cena spadnie na początku 2013 r. dla Wyświetlanie urządzeń, rynek cyfrowy projektor kina domowego widział trochę rozszerzeń, z tylko kilku producentów, ogłaszając wsparcia w 2014 r. Amazon Studio rozpoczął kręcenie ich pełnej długości oryginalnych serii i nowych pilotów z rozdzielczością 4K w 2014 roku

Projekcja wideo w domu.

Projektor "e-shift" JVC generuje na ekranie rozdzielczość 4K pikseli..

Mimo że w 2013 roku pojawiły się gwałtowne spadki cen na potrzeby urządzeń do oglądania, rynek cyfrowych projektorów wideo na rynku domowym wzrósł niewiele, a tylko nieliczni producenci (a więc tylko Sony w 2015 r.) Oferują niewielkie portfele o rozmiarach 4 km, a natywne projektory 4K dowodzą pięcioma rysunkami znaczniki cen do 2015 r., zanim ostatecznie złamie barierę w wysokości 10 000 USD. Krytycy twierdzą, że w normalnym wymiarze bezpośredniego panelu i odległości oglądania, dodatkowe piksele 4K są zbędne ze względu na zdolność normalnej ludzkiej wizji. Wręcz przeciwnie, kino domowe wykorzystuje znacznie większe rozmiary ekranu bez konieczności zwiększania odległości oglądania do skali. Firma JVC zastosowała technikę "e-shift" do ekstrapolacji dodatkowych pikseli ze źródeł 1080p, aby wyświetlać 4K na ekranie przez skalowanie lub z natywnych źródeł 4K po znacznie niższej cenie niż w przypadku rodzimych projektorów 4K. Ta technologia non-native 4K weszła do czwartego generacji w 2016 roku JVC wykorzystała tę samą technologię, aby zapewnić symulację lotu Boeinga 8K, która osiągnęła granice ostrości wizualnej 20/25.

 

 

Nadawanie

W listopadzie 2014 r. Operator telewizji satelitarnej w Stanach Zjednoczonych DirecTV stał się pierwszym dostawcą płatnych usług telewizyjnych, który oferuje dostęp do zawartości 4K, chociaż jest ograniczony do wybranych filmów wideo na żądanie. W sierpniu 2015 r. Brytyjska sieć sportowa BT Sport uruchomiła kanał 4K, a jego pierwszą transmisją był mecz piłkarski FA FA Cup w sezonie 2015. Wykorzystano dwie jednostki produkcyjne, produkujące tradycyjne nadawanie w wysokiej rozdzielczości i oddzielne nadawanie 4K. Ze względu na to, że sieć nie chciała mieszać materiału wideo z materiałami wideo o rozdzielczości 4K z upbierzonym materiałem HD, ten telecast nie był wyposażony w tradycyjne segmenty studyjne w grze przed meczem lub w pół meczu, ale te, które były odbywane przez stadion przez komentatorów meczów za pomocą kamery 4K. BT przewidział, że jeśli widzowie chcieliby obejrzeć analizę studyjną, przełączyli się na transmisje HD, a potem wrócili do gry. Ujęcia zostały skompresowane przy użyciu koderów H.264 i transmitowane do BT Tower, a następnie przesyłane z powrotem do studia BT Sport i rozpakowywane w celu dystrybucji, za pośrednictwem zestawów dekoderów BT TV kompatybilnych z formatami 4K na kwalifikowanym planie internetowym BT Infinity z co najmniej 25 Mb / s. Pod koniec 2015 i stycznia 2016 r. Trzech kanadyjskich dostawców usług telewizyjnych - w tym Videotron z siedzibą w Ontario, Rogers Cable i Bell Fibe TV z siedzibą w Kanadzie ogłosiło, że rozpoczną oferowanie zestawów dekoderów kompatybilnych z formatem 4K, które mogą przesyłać treści 4K do abonentów za pośrednictwem usługi gigabitowej. 5 października 2015 r. Wraz z ogłoszeniem swojego 4-kilogramowego zestawu i gigabitowego internetu kanadyjski koncern medialny Rogers Communications ogłosił, że w 2016 roku planuje wyprodukować 101 teledysków sportowych w 4K za pośrednictwem swojego oddziału Sportsnet, w tym wszystkich gier domowych Toronto Blue Jays , i "marquee" National Hockey League gry rozpoczynające się w styczniu 2016. Bell Media ogłosił przez jego oddział TSN slate teledysków 4K rozpocząć się 20 stycznia 2016 r., w tym wybrane gry Toronto Raptors i regionalne gry NHL. 14 stycznia 2016 roku we współpracy z BT Sport Sportsnet transmitował pierwszą grę NBA w grze 4K - gra Toronto Raptors / Orlando Magic na O2 Arena w Londynie, w Anglii. 20 stycznia, także podczas gry Raptors, TSN zaprezentował pierwszy na żywo teledysk 4K wyprodukowany w Ameryce Północnej. Trzy dni później Sportsnet zaprezentował pierwszą grę NHL w 4K. Dome Productions, wspólne przedsięwzięcie TSN i właścicieli firmy Bellnet Media Media i Rogers Media, utworzyły jednostkę produkcyjną mobilną 4K "side-by-side" podzieloną przez Sportsnet i pierwsze 4K teledyski TSN; został zaprojektowany do współpracy z oddzielną ciężarówką HD i wykorzystywania kamer zdolnych do wyświetlania w obu formatach. W grze otwarcia sezonu Toronto Blue Jays w 2016 roku Dome zbudował "Trillium" - samochód produkcyjny, który integruje jednostki o wysokiej rozdzielczości 4K i 1080i. CTV telewizji Bell Media wyemitowało także nagrody w ramach konkursu Juno Awards w roku 4 2016 w ramach pierwszej prezentacji w formacie. W lutym 2016 roku Univision przetestowała 4K, tworząc telekonferencję w zamkniętym meczu piłki nożnej pomiędzy drużynami Meksyku i Senegalu z Miami w formacie. Transmisja została przekazana prywatnie do kilku specjalnych miejsc wyświetlania. Univision zamierza opracować aplikację streamingową 4K, która będzie publicznie transmitowana na żywo w finale Copa América Centenario w 4K. W marcu 2016 DirecTV i CBS Sports ogłosiły, że produkują uzupełnienie "Amen Corner" z turnieju golfowego Masters w 4K.

 

 

Uchwały

 

Format

 

Rozkład

 

Proporcje wyświetlania

 

Piksele

 
Telewizor o wysokiej rozdzielczości
 3840 × 2160  1.78:1 (16:9)  8,294,400
 
Bardzo szeroka telewizja
 5120 × 2160  2.37:1 (21:9)  11,059,200
 
DCI 4K (natywna rozdzielczość)
 4096 × 2160  1.90:1 (256:135)  8,847,360
 
DCI 4K (przycinanie CinemaScope)
 4096 × 1716  2.39:1 (1024:429)  7,028,736
 
DCI 4K (płaskie przycięcie)
 3996 × 2160  1.85:1 (999:540)  8,631,360

  

Ultra HD

UHD to rozdzielczość 3840 pikseli × 2160 linii (8,3 megapiksela, współczynnik proporcji 16: 9) i jest jedną z dwóch rozdzielczości telewizji wysokiej rozdzielczości przeznaczonej na telewizory konsumenckie, a druga 8K UHD, która wynosi 7680 pikseli × 4320 linii ( 33,2 megapikseli). UHD ma dwukrotnie większą rozdzielczość poziomą i pionową w formacie 1080p HDTV, z czterokrotnie większą liczbą pikseli. Telewizory zdolne do wyświetlania rozdzielczości UHD są postrzegane przez firmy z branży elektroniki użytkowej jako kolejny czynnik uruchamiający cykl uaktualniania z powodu braku zainteresowania odbiorcami telewizji 3D . Poza rozdzielczością, standard UHD i związane z nimi technologie (np. HDMI 2.0) obejmują inne wyższe specyfikacje, takie jak szerszy Rec. Paleta kolorów 2020.

 

Kino cyfrowe

Konsorcjum Digital Cinema Initiatives utworzyło standardową rozdzielczość 4096 pikseli × 2160 linii (8,8 megapiksela, współczynnik proporcji 256: 135) w przypadku projekcji filmu 4K. Jest to natywna rozdzielczość dla projektorów i monitorów cyfrowych 4K zgodnych z DCI; piksele są przycięte od góry lub stron w zależności od proporcji wyświetlanej zawartości. Norma DCI 4K ma dwukrotnie większą rozdzielczość poziomą i pionową DCI 2K, z czterokrotnie większą liczbą pikseli. DCI 4K nie odpowiada współczynnikowi kształtu 16: 9, więc nie jest to wielokrotność wyświetlacza 1080p. Filmy cyfrowe 4K mogą być produkowane, skanowane lub przechowywane w wielu innych rozdzielczościach, w zależności od tego, jaki współczynnik kształtu pamięci jest używany. W cyfrowym kinie produkcyjnym, rozdzielczość 4096 × 3112 jest często wykorzystywana do uzyskiwania "otwartej bramy" lub anamorficznego materiału wejściowego, rozdzielczość oparta na historycznej rozdzielczości skanowanego filmu Super 35mm.

Przesyłanie strumieniowe wideo

YouTube, od 2010 roku i Vimeo umożliwiają maksymalną rozdzielczość przesyłania 4096 × 3072 pikseli (12,6 megapiksela, współczynnik proporcji 4: 3). Zawartość 4K Vimeo jest obecnie ograniczona do większości filmów dokumentalnych i zakresu technologii. Wysokowydajne kodowanie wideo powinno umożliwiać przesyłanie strumieniowe treści z rozdzielczością 4K przy szerokości pasma między 20 a 30 Mb / s.] W styczniu 2014 r. Firma Naughty America uruchomiła pierwszą usługę wideo dla dorosłych w 4K.

Nagranie

 

Zobacz też: Lista urządzeń rejestrujących 4K

Sony Handycam FDR-AX1

Główną zaletą nagrywania wideo według standardu 4K jest to, że drobne szczegóły przestrzenne są rozstrzygane prawidłowo Jeśli jakość obrazu końcowego wideo zmniejszy się do 2K przy nagrywaniu w formacie 4K, bardziej szczegółowy jest widoczny niż zostałby osiągnięty dzięki nagrywaniu 2K. Zwiększenie dokładności i kontrastu jest możliwe dzięki wyjściu na płyty DVD i Blu-ray. Niektórzy operatorzy filmowi decydują się nagrywać w rozdzielczości 4K przy użyciu formatu filmu Super 35, aby zrównoważyć utratę rozdzielczości, która może wystąpić podczas przetwarzania wideo. Dzięki Axiom dostępny jest sprzęt o otwartym dostępie, który wykorzystuje czujnik obrazu 4K.